Jessica Olérs Brelid

Hutongerna

Söndagen i Kina blev riktigt bra! Jag som älskar att strosa omkring och titta på folk stannade kvar i stan med Tobisas medan övriga gruppen åkte till marknaden igen för lite shopping. Tobbe och jag promenerade omkring i området, tog en fika och bara hade en härlig förmiddag tillsammans. Mysigt med lite egentid efter nästan ett år från varandra. Vi hade bestämt att vi skulle möta upp de andra i Hutongerna så vi tog en cykeltaxi dit vilket var en upplevelse i sig. Herregud hur de kör! Vi kom i alla fall fram välbehållna så det var helt klart värt att få hjärtat i halsgropen några gånger. 🙂

Jag och Tobbe fortsatte vårt strosande i gränderna och vågade oss till och med in där folk bodde. Så annorlunda mot hemma. Det är liksom jättesmala gränder där hus ligger uppradade väldigt tätt och där folk bor typ på varandra. Blev dock positivt överraskad för det var väldigt rent och prydligt.

När de andra kom gick vi till den mesta kända gatan i hutongerna som är ett riktigt turiststråk med massor av små turistshoppar och försäljare av alla dess slag. Jag hittade en liten butik som sålde jättefina läderväskor och köpte med mig en hem som ett minne från vår resa till Peking. Även en liten keramikvas fick komma med hem men det var också det enda jag shoppade på hela resan.

På kvällen hade Tobbe och Henrik bokat en typisk kinesisk restaurang där vi åt en middag med ett gäng olika rätter. En del supergoda, en del mindre goda. Efter middagen gick vi till ett annat ställe och åt dessert, supergoda bakverk som verkligen smakade som hemma. Tycker att bakverk ofta ser så goda ut utomlands men ofta inte är så goda men dessa var precis så goda som de såg ut. Mums!

Är så glad för vår resa och allt vi får uppleva!

Kram

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Birgitta Gunnarsson

Herregud vilken härlig semester ni haft, det ser så fint och mysigt ut att strosa omkring och se allt. Kan man gå överallt, jag trodde inte man fick gå omkring hur som helst, utan att man måste ha en guide med sig. Kram B

1. jessicaolers

Det har varit en helt underbar semester Birgitta! Man kan gå som man vill, inte alls så strikt som jag trodde innan jag åkte. 🙂 Kan verkligen rekommendera! Kram